Vipps-sykling i Stangehallen!

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 29. Nov 2018

Vipps-betaling i Stangehallen er nå på banen (ha!). Du gjør såher:

1) Start Vipps-appen på smarttelefonen din (om du ikke har den finner du den i App Store eller på Google Play).

2) Velg Kjøp og Betal 

3) Ottestad IL Sykkel har Vippsnummer 121329. Tast inn nummeret eller søk opp Ottestad IL Sykkel.

4) Velg å betale enten 1000,- for hele sesongen 18/19 eller 100,- per gang.

Enkelt, ikke sant?



Forsikringstilbud gjennom NCF

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 19. Okt 2018

Sjekk her om ikke du også kan kan spare penger, få en god forsikringspartner i Tryg og samtidig støtte ditt eget forbund!


Les mer: https://www.tryg.no/forsikringer/fordeler-hos-tryg/bruk-medlemsfordelene-dine/norges-cykleforbund.html?cmpid=NCF-nyhetsbrev1018





Focus-sykler: Klubbtilbud

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 18. Sep 2018

Vår samarbeidspartner Sykkel og Fritid ved Maxi i Hamar har gitt tilbud til våre aktive/eliteryttere på 2019-modellene fra Focus . Tilbudet, nå oppdatert med en rimeligere landeveismodell med felgbremser som kan passe våre yngre satsende, finner du her: Ottestad 2019 Klubbtilbud-r1.xlsx

Sykkel og Fritid ber alle i OIL som er interessert om å komme i butikken for å få fullstendige spesifikasjoner på syklene i tilbudet, og riktig rammestørrelse fra og med lørdag 22. september. Bestillingsfristen er 15. oktober.

Fra lanseringen av Focus Izalco Max. Felgbremsutgaven er ute av sortimentet fra 2019. Moderne tider. Foto: Jered Gruber



Klubbkveld

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 4. Sep 2018

Vi feirer oss selv etter årets sesong og viser UCI Gylne Gutuer på skjermen.
Pizza bestilles og du tar med det du ønsker å drikke til!!

For å bestille nok pizza trenger vi å vite om du kommer, og om du tar med partner.  send epost til bjorn@bbnett.no   Alternativt på Facebook: https://www.facebook.com/events/772481143110919/


Vel møtt



Miljøsamling for ungdom 13-19 år 26.-28/10

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 4. Sep 2018

NCF Region Innlandet i samarbeid med Equinor, NCF og Idrettshelga i Innlandet arrangerer miljøsamling for ungdommer mellom 13-19 år, 26.10 - 28.10 på Hamar! 

Påmeldingen gjøres via denne linken: https://www.deltager.no/idrettshelga_2018

NCF region Innlandet dekker overnatting, aktiviteter, frokost, lunsj og middag, kun reise til og fra Hamar må dekkes på egen hånd. Vi har satt et maksantall på 25 utøvere, slik at første mann til mølla gjelder! Dere finner arrangementet og mere informasjon på NCF Region Innlandet sin Facebookside eller på nettsidene til Idrettshelga i Innlandet.

Skulle det være noen spørsmål kan dere kontakte Hanne Berg Eriksen på e-post Hanne.BergEriksen@ntg.no, eller på tlf: 90144747.



MTC Ottestad 5/9: Info

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 3. Sep 2018

Info til arrangørteamet:

Arbeidsplan: Ottestad MTB arbeidsliste 5.9.2018.xlsx,
Sanitetsplan:  Sanitetsplan Mjøsa Terrengsykkelcup 4 5.9.2018.docx 
Vaktmannskapsliste med kart (samme info lenger nede her): Vaktliste MTCUP 4 - Ottestad - 5.9.2018.docx
Infobrevet om arrangementet som også er hengt ut som info til beboere i området. Infobrev Mjøsa Terrengsykkelcup 5.9.2018.pdf

Ber om at dere alle tar en titt på dette og gjør dere kjent med egne oppgaver. Merk at løypevakter først har vaktpost i kort løtpe før dere finner plassene i lang løype. Dette gjelder alle poster bortsett fra 10 og 11 som reiser rett ut på sin vaktpost i lang løype. Bjørn ordner kommunikasjon og dere bør ha en av disse.

All vaktmannskap må også ha med mobil for å sikre at dere kan kontakte sanitet ved skade. Se sanitetsplan.

Oppmøte så tidlig som mulig da vi trenger bistand til å sørge for klargjøring av løypa. Jeg vil være tilstede fra kl 16.00. Sekretariat klart fra 16.30. Vi tar et møte med løypevakter kl 17.15 ved sekretariatet.

Alle endringer meldes rittleder André Kvarstad ASAP.

NB! Vi merker løypa tirsdag 4.9. Oppmøte HIAS kl 18.00. Jeg tar med kant-trimmer da jeg ser at noe av løypa må ryddes før onsdag. Det var enkelte partier som er litt for mye gjengrodd. Fint om flere kan bidra med løypemerking tirsdag og evt fullføre denne onsdag før ritt.


Kart og vaktliste Løype 1 (kort løype)

1. Fra hovedveien 

2. Fra parkering HIAS

3. Stikkvei 

4. Nordsveodden 

5. Brygga/Stikryss 

6. Badeplassen 

7. Lekeplassen 

8. Kryss hvor løypa svinger av fra Ottestadstien og opp langs gjerdet 

9. Bade/Lekeplassen

 

 Løype 2 lang løype. SVARTE MERKINGER GJELDER!

1. Rett utenfor oppkjøringa til parkeringa HIAS.
 2. Sandvikaveien ved HIAS. Trafikk fra Vika-senteret
 3. Sandvikaveien ved HIAS. Trafikk fra Vestbygda
 4. Petter Sinneruds Vei, Stenge før stien går inn.
 5. Sandvikaveien ved golf-utslagsfeltet. Trafikk fra Vika-senteret
 6. Sandvikaveien ved golf-utslagsfeltet. Trafikk fra Vestbygda
 7. Brua fra Atlungstad/Krappe svingen ved huset.
 8. Krysset hvor løypa svinger av fra Ottestadstien og opp langs gjerdet
 9. Brua ved fjetrebekken (Få ned farten på syklistene)
 10. Droppet der bekken går i rør under stien/veien.
 11. Området ved hoppet. Mobil ved skade om det trengs!

Vaktfordeling:

  1. Odd H Tangen
  2. Jan Magne Brenden
  3. Thorstein Thinn
  4. Kjetil Haaland (Sykkel)
  5. Tom Åsen
  6. Bård Bjøntegaard
  7. Morten Olsen (Sykkel evt bil)
  8. Hilde Martinsen
  9. Odd Erik Martinsen
  10. Erik Kleven (Sykkel)
  11. Nina Søndmør (Sykkel)

Vaktpost 5, 6, 7 og 9 samkjører til Utslagsfeltet for Golfen. Reiser senest 18.30!!! dvs. før start M Senior. Husk bil nede på parkeringsområdet ved fotballbanen slik at dere kommer raskt avgårde.

PS! Alle vakter tar med egne refleksvester!



GG 2. september - er det noen som fortsatt ser at de kan hjelpe til?

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 15. Aug 2018

Det er hyggelig at så mange har meldt seg til tjeneste 2. september. Vi skulle likevel hatt et noen få personer til for å sikre at det blir et vellykket arrangement. Har du mulighet for å hjelpe til noen timer førstkommende søndag så ta kontakt med:

Tor Haugstulen, 918 62 760, tor.ha@online.no
Terje Fjæstad, 920 93 471, terje.fjastad@gjensidige.no



Vårt klubbtøy fra Bioracer

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 13. Aug 2018

Dette er 3. generasjon Ottestadsykkeltrøye, her slik topptrøya Epic ser ut. (0. generasjon var blå, så den teller ikke.) 1. generasjon kom i 2009 (fabrikant Bergamo), 2. (fabrikant Trimtex) i 2013 og 3. (fabrikant Bioracer) høsten 2017 til jubileumsåret 2018. Belgiske Bioracer er offisiell leverandør til de belgiske, nederlandske og tyske sykkelforbundene, og produserer også tøyet til toppnivå-profflaget Team DSM, hvor Susanne Andersen og Andreas Leknessund sykler.

Dame- og herrekolleksjonen har med ett unntak de samme modellene, men ulikt snitt. Nettbutikken har også egen avdeling for barn og enduro/sti, og fra våren 2021 også for løping.

Trøyer og jakker
Trøyer og jakker har tre vanlige lommer, og de vanligste har også en ekstra lomme med glidelås. Man kan velge overdeler med to ulike passformer, begge med samme kvalitet på tekstilene.

  • Prof. Våre standardtrøyer, -jakker og -tempodrakter er herfra. 
    • Prof har raglan-snitt, der ermestykket går helt inn til kragen
    • Prof Matrix-trøya har 
      • Det samme tekstilet over alt
      • Ingen ekstra glidelåslomme
    • Prof Bodyfit-trøya har 
      • Smidige spandex-ermer, som Race Proven Bodyfit-trøya 
      • Ekstra glidelåslomme
    • Prof er romsligere i midje, skuldre og ermer og ermer enn:
  • Race Proven trøyer, jakker, fellesstartdrakt og tempodrakt
    • Disse passer best til tynnere syklistkropper 
    • Ermene på Race Proven-overdelene er montert som på en vanlig skjorte
    • Race Proven Bodyfit-trøya har:
      • Samme tekstiler som Prof Bodyfit 
      • Ekstra glidelåslomme
    • Race Proven Mesh-trøya
      • For de varmeste dagene
    • Race Proven fellesstartdrakta har:
      • Et glattere og tettere tekstil på torsoen
      • Ribber i ermetekstilet
      • Ingen krage 
      • Ingen ekstra glidelåslomme
  • EPIC Plus sommertrøye
    • Tettsittende som Race Proven-trøyene, ikke fullt så lang i ryggen som disse, men samme lengde i front
    • Aerodynamisk, flatt og tett tekstil på front og rygg, ribbede ermer og mesh i siden.
    • Toppmodellen

Bukser

  • Race Proven
    • Sommer (lycra)
    • Vår/høst (Tempest) 
    • Vinter-langbukser
      • Tempest Protect med pute 
      • Winter Combi Tempest uten pute
  • EPIC
    • Sommer (Sirio)
    • Toppbuksa!

Størrelser
Bioracer er generelt noe større i størrelsene enn Trimtex og Bergamo. Mange av oss har gått ned en størrelse i Bioracer sammenliknet med de tidligere leverandørene.

Bioracers størrelsesguide finner du her.

Hurra! Litt varme klær!

Bioracer har, i tillegg til vanlig lett sommertøy og fullt vintertøy, også et fullt ensemble av lune og vannavstøtende bukser, trøyer og jakker i såkalt Tempest-tekstil i alle størrelser og fasonger. Tempest anbefales til temperaturer mellom 5 og 15 grader. Våre armvarmere og benvarmere er også laget i dette Tempest-materialet.

Om designet

Vi ryddet bort alle svosjer og fartsstriper fra drakta. Korset/stjerna fikk en oppdatering: Kjernen ble hvit og det ble glidelåsen også; To vertikale sorte striper blir derfor ikke lenger til tre foran på trøya, og I'en i OIL blir heller ikke delt i to. 

OTTESTAD er mer prominent på overermene enn før, og står nå også på siden av trøya. Det norske flagget som før var i nakken har beveget seg rundt til høyre side av kragen, som har blitt gul.

Buksene er sorte med gult bånd nederst. "Akterspeilet" på Bioracers bukser har et dobbelt lag stoff, noe som er fint både for iliosakralleddet ditt og øynene til rytteren bak deg. Bildet over er av Epic-sommerbuksa.


I 2D-visning ser draktene slik ut.

Vi har én fellesstart-heldrakt i sortimentet. Den er enkelt sagt en kombinasjon av buksa Race Proven 2.0 Sirio og trøya Race Proven Aero, og den har to lommer. I tillegg kommer to rene tempodrakter med lange ermer: Den rimelige har Prof-basert overdel og Race Proven 2.0 Lycra-baserte bukser, mens den dyre har fullt Race Proven-snitt og materialvalg.

Jakkene har sorte mansjetter ved håndleddet. Ermene er gule nedenfor albuen på jakker og armvarmere fordi det er enklere å se en gul underarm som gir tegn enn en sort. Vinterjakkene har reflekterende ermer og lommer.

Vinterlangbuksene har reflekterende "akterspeil" og reflekterende gule felt på leggene. Alle våre bukser (med unntak av puteløse Winter Combi) har Bioracers egen unisexpute Smooth Uni. Topp-sommerbuksen Epic Sirio har i våre tester vist seg å være på høyde med Assos Équipe RS i kvalitet og komfort, og stort bedre enn det blir ikke sykkelbukser.

Det nye luedesignet har gul kalott med stripene fra korset/stjerna på trøya over toppen. Oversiden av skyggen er sort og undersiden gul. Alle trenger en Ottestadlue! Hvorfor kan du lese hos Landevei.

Armvarmerne er også gule nedenfor albuen. De er laget i det lure og lune vannavstøtende Tempest-tekstilet.

Videre finnes matchende gule sommersokker med sort mansjett, og skotrekk med OIL-logo på høyre side og OTTESTAD på venstre side. OIL-logo på høyre hanske og OTTESTAD på venstre.

Farger, design og fonter følger OILs nye profilhåndbok. OTTESTAD er skrevet med Calibri Bold og er, for å gi en grafisk effekt, understreket med draktens tredje farge. Ottestad IL Sykkel på brystet er skrevet med Calibri Regular.

Stitøyet følger samme grunndesign. Trøya er dog langermet.

I tillegg til plagg i Ottestad-design finnes det også tilbehør uten design i nettbutikken: Undertrøyer, sorte vinterhansker i Tempest Protect, benvarmere i Tempest,  vinterlue, tåvarmere, og lett og kraftig regnjakke.

Løpetøyet:




Stasjonærvaktkurs (del 2) 21. august

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 13. Aug 2018

Stasjonærvaktkurs, praktisk del, arrangeres på OILs klubbhus mandag 21/8 1700-2200

Dette er forskjellen på en løypevakt og en stasjonær vakt i sykkelritt:

Løypevakt: Person med trafikalt grunnkurs og fastsatt opplæring, eller person over 18 år med fastsatt opplæring, og med oppgave å yte service og gi informasjon til rittdeltakere og publikum. 

Stasjonær vakt: Person over 18 år med fastsatt opplæring og kompetansebevis for trafikkregulering. En Stasjonær vakt kan også være løypevakt.

Stasjonærvaktkurset (9,5 t) er for deg som vil regulere trafikk under sykkelritt. 
Løypevaktkurset (2t nettkurs) er for deg som ikke liker å regulere trafikk, men vil informere og yte service til ryttere og publikum.
Klubben trenger begge deler.

Følg denne linken for å lese om vaktkursene og melde deg på via Min Idrett: http://www.sykling.no/article/vaktkurs

Stasjonærvaktkurset er todelt

  1. Nettkurs, 4,5 timer (deles opp slik du vil). Separat påmelding på Min Idrett. Nettkurset må tas før du kan melde deg på del 2. LINK
  2. Klasseromsdel, 5 timer. Separat påmelding på Min Idrett når du har tatt del 1. Velg kurset i Ottestad/Innlandet den 21/8.


Dersom du skal bli mobil vakt (på motorsykkel) må du være over 25 og ta et påbyggingskurs i tillegg til stasjonærvaktkurset.

OIL Sykkel trenger deg 

Stasjonære vakter og løypevakter med kompetansebevis er nødvendig på alle våre arrangementer. Det er våre arrangementer som gir sponsorinntekter som igjen føres tilbake til medlemmene våre i form av trenerlønn, anleggsutvikling, startkontigenter og transport til og fra ritt og så videre.



Behov for din innsats - UCI Gylne Gutuer

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 6. Aug 2018

Foto: Zuperdehlie | Kåre Dehlie Thorstad

Søndag 2. september tar OIL Sykkel enda et steg, gjennom å arrangere et UCI 1.2 ritt. Sammen med UNO-X og Lillehammer CK er det lagt opp til ei interessant sykkelhelg, men internasjonal deltagelse på høyt nivå. Vårt etter hvert så svært populære Gylne Gutuer avslutter helga. Denne gangen vil også TV2 dekke rittet. Men for å få til et godt arrangement trengs mange funksjonærer.

En del funksjoner dekkes opp av UNO-X (hovedsponsor). Dette gjelder bl.a. hovedsekretariat, biler, MC-er og sjåfører til disse. Men det gjenstår en god del funksjoner ut over dette, som utkjøring av nabovarsler, merking av løypa (det blir fjongere enn før), utkjøring av trafikkskilt og rigging av arenaen på Tingvolltorget på Stange.

På rittdagen 2/9 vil det være behov for ca. 50 løypevakter. De lengste vaktene er på ca. 5 timer, men en god del er også kortere. Denne gangen får vi i tillegg betalt – 100 kroner pr. vakttime! 

Vi oppfordrer alle som har mulighet til å melde seg «til tjeneste». Send e-post, SMS er ring til

                Tor Haugstulen, 918 62 760, tor.ha@online.no

                Terje Fjæstad, 920 93 471, terje.fjastad@gjensidige.no

For å unngå at vi må begynne å «mase» for å få dekket opp vakter og andre funksjoner ber vi om tilbakemelding asap - og senest innen 20. august.

Vi i arrangementsstaben gleder oss, håper dere gjør det samme. Dette kan ikke annet enn bli et høydepunkt på slutten av sesongen 😉

For med info om hele sykkelhelga, sjekk https://www.udw.no/ (og legg merke til hvor bildene er hentet fra!).

Mvh Terje Fjæstad og Tor Haugstulen



VM for Masters

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 5. Jul 2018


Fra NCF Mastersutvalget

Norges Cykleforbund har fått tildelt Wildcards til UCI Grand Fondo World Championships – VM for Masters i Varese, Italia 29.aug. – 2.sept. 2018. 

Vi har mottatt 5 Wildcards for damer og 5 for herrer. Wildcards kan man søke på ved å sende en begrunnet søknad med sykkel CV til Masterutvalget. Årets meritter blir prioritert ved uttaket. NM på Løken, Nordisk mesterskap og resultater i Masterscup blir i hovedsak lagt til grunn for uttaket.

Søknadsfrist 20. juli 2018

Etter søknad innstiller Mastersutvalget til UCI GFWC og sender liste over uttatte ryttere til arrangøren, som igjen sender personlig invitasjon på e-post til de uttatte. NB! Bemerk at et Wildcard gir en rytter rett til å delta i både tempo og fellesstart i VM 2018.
I tillegg er alle Norgesmestere i både tempo og fellesstart for 2018, automatisk kvalifisert til VM. Har man én mesterskapstittel, er man kvalifisert til å sykle begge disipliner.
Søknad om Wildcard kan sendes til Hugo Strand på e-post: hugo.strand@nb.no
Informasjon om mesterskapet UCI Grand Fondo World Championships finner du her.

Søknadsfrist 20.juli 2018.

Med hilsen
NCF
Mastersutvalg
Hugo Strand
Tlf. 97019785



Bedriftsidretten inviterer til ritt på terrengsykkel

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 28. Jun 2018

Furnes on Road onsdag 8. August 2018

Vangsåsen opp onsdag 15. August 2018


For mer informasjon



Skivebremser tillatt

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 28. Jun 2018

Foto av en Scott med Shimano Dura-Ace skivebrems lånt fra Cyclingtips

Vi mottok dette fra NCF 27/6-18:

SKIVEBREMSER TILLATES I NORGE

- UCI åpner opp for bruk av skivebremser fra 1. juli 2018
21. juni bekjentgjorde UCI at de fra 1. juli godkjenner skivebremser i BMX og landevei. Regelverkets ordlyd er pr i dag ikke offentliggjort. UCI 1.3.025 regulerer dagens bruk av diskbremser, og vi har lagt til grunn at dagens regelverk ikke endres vesentlig. Vi er ikke kjent med om det påvirker andre deler av utstyrsreglementet, som for eksempel. vekt, aerodynamikk e.l.


Saken har vært diskutert i Teknisk utvalg og de aktuelle grenutvalg for landevei og BMX. De øvrige nordiske landene vil også følge de nye reglene fra UCI. I dag, 27.06.18, ble det fattet et vedtak i Forbundsstyret at vi åpner for skivebremser, som følger:

BMX:

For BMX følger vi UCIs regler for alle klasser.

Landevei:
For landevei følger vi UCIs regler for klassene junior, senior/elite og masters. For turritt er dette allerede implementert.


For ungdomsklassene mener vi det beste er å ikke tillate skivebremser frem til vi har gjort en evaluering av konsekvens. Norge har flere utstyrsbegrensninger i ungdomsklassene, og vi må se på hvordan en slik regel påvirker dagens eksisterende regelverk, og om det skaper konflikt eller problemer i den ene eller andre retning. En slik tenkt konflikt kan være at skivebremser kun leveres på karbonhjul, alternativt kan det være at sykler med konkurransekvalitet ikke lenger leveres med annet enn skivebremser.


Det presiseres at den nye regelen er noe man kan følge, men ikke må.


Henvendelser vedr. saken kan sendes til info@sykling.no.
Pressemelding:

http://www.uci.ch/pressrelease...

UCI regelverk landevei:
http://www.uci.ch/mm/Document/...

Med vennlig hilsen
Styret i Norges Cykleforbund




NC3 - Gylne Gutuer 2018 er historie

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 12. Jun 2018

Foto: Eivind Flensborg

Hei alle sammen!!

Nå som støvet bokstavelig talt har lagt seg i gutuene kan vi nok en gang se tilbake på et vellykket arrangement.  Tilbakemeldingene ha vært utelukkende positive, så det er all grunn til klappe hverandre på skulderen, en "bamseklem" er også på sin plass.

Tiden er også inne for å takke, og da er det spesielt en person som ruver høyt over alle oss andre;  Trond Fjæstad!!  Uten deg Trond, hadde det ikke blitt Gylne gutuer!!  Ingen oppgave er for stor, og ingen for liten.  Godt flankert av din kjære Kristin.
Jeg må jo nevne Kjetil Haaland også, som bobler over av energi og strør om seg med franske "sykkelfraser" som de fleste av oss blir svimle.  Det blir bra sykkelritt av slikt!

Stian Mikkelsen og Torleif Finstad er maskiner som sørger for transport av hundrevis av gjerder og skilter.  Godt hjulpet av en bra gjeng for å spre ut og samle sammen gjeder rundt start/mål.
Svein Haugom hadde stålkontroll på biler/motorsykler og sjåfører. Tor Haugstulen hadde samme kontrollen med vakter.

I tillegg har vi fått godt hjelp fra flere andre til ulike oppgaver for å lande det hele.

Da er det "bare" å se frem mot 2. september og den internasjonale utgaven av Gylne Gutuer.  Oppgavene står i kø også her, og oppfordringen går til dere alle; bli med å lage sykkelfest, dette er gøy!!


Bjørn



Mot Klokka - Resultater

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 9. Jun 2018

Resultatlista kan du lese her:



Trafikkreglene SKAL overholdes!!

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 3. Jun 2018

Hei!

Jeg fikk en mindre hyggelig telefon fra politiet i dag.

En Ottestadrytter er observert syklende på rødt lys, med bommene nede ved Jessnes stasjon.  Ifølge lokomotivfører var det temmelig nære på at vedkommende ble påkjørt.

Dette er uakseptabelt!!

Trafikkregler SKAL overholdes!!


Bjørn



Gruppe 30 mobiliserer

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 21. Mai 2018


Vil du sykle Lillehammer-Oslo på ca. 6 timer? Da tar du kontakt med Tor Haugstulen!

Ottestad IL sykkel har grupper som tenker fart på Styrkeprøven, men hvor er det blitt av tilbudet for de som ikke ønsker å sprenge grenser? Elmer i 30 gruppa har forsøkt, men med litt svak oppslutning.

Vi prøver igjen! Er det noen som er interessert i å sykle sammen med andre OIL-ere Lillehammer-Oslo på rundt 6 timer? Meld din interesse her, eller send en e-post eller melding til undertegnede. Dersom interessen er til  stedet, skal vi nok få organisert ei god gruppe.

Sykkelhilsen - tor.ha@online.no / 918 62 760



Cannondale Vikings på etapperittet Portugal MTB

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 12. Mai 2018

Av Øyvind Nesdal


BC Bike Race, Cape Epic og Crocodile Trophy ble for dyrt og for langt å reise, La Ruta er for ekstremt og for mye rød gjørme, og Swiss Epic er etter at rittsesongen er ferdig. Vi ville sykle et skikkelig terreng-etapperitt i Europa og helst før eller rundt sesongstart. 

Dermed stod valget mellom Andalucia Bike Race i februar og Portugal MTB i mai. Siden Andalucia regnet fullstendig bort i år, var det kanskje bra at valget falt på Portugal MTB «To Be Awesome» som kjøres i fjellområdene nord i Portugal i starten av mai. Hvor bra det valget faktisk var, fikk vi svaret på først etter 6. og siste etappe 6. mai. Vi håpet det ville bli "awesome".

Laget 

Vi – det er Kristian (44) fra Odal sykkelklubb og Øyvind (53) fra Ottestad SK – to hedmarkssyklister som har møttes i diverse sykkelsammenhenger, bl.a. fellesturer i Elverum, havnet i samme gruppe over 3 dager på TransØsterdalen i 2016, og noen langturer på Mallorca i 2017. 

På høsten i fjor fant vi ut at vi begge hadde lyst til å kjøre et skikkelig utfordrende ukeslangt etapperitt på terrengsykkel med mest mulig sti og teknisk terreng. En del googling og spørring på TS-forumet tydet på at Portugal MTB oppfyller de fleste kriteriene, så dermed meldte vi oss på i 40-årsklassen for 2-mannslag. 

Vi skulle sykle på hver vår heldempede Cannondale Scalpel, og laget har fått det lett tåpelige navnet «Cannondale Vikings» for liksom å markere at vi er nordbaggar, pluss at vi har fått matchende drakter fra Cannondale-importøren i Norge og god hjelp og støtte fra Norges C’dale-sjappe nr. 1, Kjell Sykkel og Sport i Brumunddal. Mange takk for god hjelp fra disse! 

Pakker 
Arrangørene tilbød 2 ulike påmeldingspakker, Basic og Premium, og vi valgte «Premium Pack» som inkluderer hotellovernatting og frokost, i tillegg til bl.a. bag, bagasjetransport mellom etapper, t-trøye, mat og drikke under rittet, etc.

 I tillegg kunne vi velge diverse ekstratjenester, og vi valgte å kjøre full pakke der også med middag, massasje og sykkelvask og -service etter hver etappe. Alt dette kom på litt over 600 euros, som vi synes er en særdeles hyggelig pris for ei hel uke med terrengsykling. 

Siste innspurt 
Med bare ei knapp uke igjen til avreise, gjenstod det bare litt finpussing av form og sykkel, pakking, siste innkjøp av utstyr og reservedeler. Det meste så bra ut, men den siste måneden har vært litt dramatisk for enkelte av oss, og ved påsketider så det ut til at drømmen om å bli etapperytter forsvant i en dansk ambulanse med ulende sirener

Rittets hjemmeside: http://portugalmtb.com 

Sykler

Kristian kjører på en grå/grønn 2018 Scalpel Team-ramme med Eagle drivverk og Enve-hjul. Min Scalpel er 2017-modell Scalpel Si med komplett Shimano XTR bremser og drivverk, bortsett fra at jeg har byttet ut bosset og kassetten til SRAM for å få 10 tenner bak, siden Shimano kun leverer 11 som minste tannhjul. Setet mitt er et Flite fra Selle Italia, ellers er sykkelen som levert fra sjappa. 

Av dekk har vi valgt Rocket Ron 2.25 slangeløst med guffe. Satser på at dette er et godt og velprøvd allround-dekk, og regner ikke med ekstreme krav til grep.

Reisedag søndag 29. april
Så er den første og forhåpentligvis mest slitsomme etappen fullført, nemlig reisen med bil, fly, metro, buss og taxi fra Hedmarks hvitdekte skoger til den grønnkledte startbyen Viseu som ligger en halvannen times busstur i fjellstrøka innafor flyplassen i Porto ute ved kysten. Flyturen Oslo – Porto gikk med Brussel Airlines med en 2-timers rastepause i EU-hovedstaden. 


Fra Porto visste vi at det gikk rutebuss til Viseu, men dessverre hadde vi ikke giddet å sjekke hvilken bussterminal i Porto bussen gikk fra, så dermed gjorde vi det dumme valget og tok 
Metroen inn til sentrum, med sykkelkofferter og bagger ble en treig og slitsom reise med ca. 21 stopp underveis, og når vi endelig fant bussterminalen, var det 2 timers venting til neste bussavgang. Heldigvis rakk vi både kebab, pommes frites samt eplekake og kaffe på busstasjonen … Vi burde selvsagt bare slengt oss i en drosje fra flyplassen inn til busstasjonen og sluppet en masse venting og somling og vært framme mange timer tidligere. 

Endelig på hotellet, slitne men fornøyde etter mer enn 13 timer på reise,med  Scalpelene pakket ut og montert og hvasst utseende, gledet vi oss til å finne en restaurant om kvelden kveld og til å få oss en rolig sykkeltur med litt rekognosering av prologløypa etc. dagen etter. 

Været 
Været var faktisk uventet kjølig, 8-10 grader og litt regnbyger innimellom, og det samme var  meldt dagen etter, men på tirsdagen var det meldt oppholdsvær og delvis sol. 

Ambisjoner 
Hvilke ambisjoner reiste vi nedover med? - Først og fremst er det opplevelsen og gleden ved å nyte nytt terreng fra sykkelsetet, bli kjent med likesinnede, leve i ei «sykkelboble» 100% og dyrke favoritthobbyen sin i ei hel uke i strekk det som driver oss, og hovedmålet er å gjennomføre alle etappene på en god måte. 

Når det gjelder plassering på resultatlistene aner vi rett og slett ikke hvor nivået ligger, så vi vet ikke hva vi kan forvente oss. Det er to svenske lag og et finsk lag i M40-klassa, og vi blir selvsagt skuffa om vi ikke slår dem (he-he). Selv har jeg et stooort handicap på grunn av alder – det er jo som kjent ingen fordel å være 13 år eldre enn de yngste konkurrentene mine, så jeg kommer til å utnytte denne unnskyldningen maksimalt hver gang jeg blir spurt om hvordan det gikk. 

Prolog: Viseu 6,6 km, 139 hm 

Punktering rett før rittstart er nervepirrende

Endelig er vi gang etter mye venting og spising av diverse portugisiske donuts, wienerbrød og cola. Det ble endog tid til ei øl i går av merket Sagres, som fremkalte gode minner om en InterRail-tur i 1981 der jeg tilbrakte 9 dager i fiskerbyen Sagres noen mil sør for Lisboa ... 
Jaja ... tilbake til 2018 snart 40 år seinere ... 

Arrangøren imponerer med en helproff ramme rundt arrangementet, med masse show, speaker, live-feed på nettet og påfølgende danseshow, staselig premieseremoni med podium, premier, trøyeutdeling i alle klasser. Og alt dette foregikk inne på et gedigent kjøpesenter med navn «Isslottet» (Palacio de Gelo, med innendørs skøytebane) som hadde start og mål rett utenfor hovedinngangen. Startrampen var inne i vestibylen på senteret og vi ble sendt ut gjennom inngangsdøra og ut i rundløypa med 30 sekunds avstand mellom laga. Moro! 

Det oppsto lettere panikk i vikinglaget da Kristian klarte å punktere dekket på to steder ved å smelle bakhjulet inn i en grøftekant, mindre enn 1 time før start. Guffa tøyt ut på 2 steder, og lufta feis ut uten at hullet blei tetta. Men heldigvis stod det en servicebil rett ved start, og nytt dekk ble kjøpt og påmontert raskt og effektivt. 

Kristian i prologen

Løypa var morsom og variert, og bare 6 km lang. Den gikk på et jordbruksområde langs kjerreveier, mellom vinranker og inn i et ganske teknisk og bratt skogsområde. Vi kom godt i gang i starten, planen var at K skulle ligge litt foran i de tekniske partiene for å sikre best mulig flyt for begge to. 

Rett før det tekniske skogområdet nådde vi igjen to lag - oi, hvilken boost for selvtilliten, vi som hadde regna med å bli tatt igjen av de små spanjolene og portugiserne med kroppsbygning som Contador. Et par små stopp ble det i noen kneiker, men ellers feide vi gjennom skogspartiet etter planen, som var å kjøre safe. Så var det oppover mot mål på beitemarker og grusveier. Jammen tok vi igjen et lag der også, gitt, og på fortauet cia 200 meter før mål nådde vi igjen det 4. laget, som vi dro fra ganske greit. 

Fasiten for dagen ble 4. plass i M40, 20 sekunder fra pallen og 6 sekunder ned til 5. plass. Planen ble gjennomført, resultatet er langt over forventningene, og vi gleder oss til den første ordentlige etappen, som går i morgen med 79 km og 1800 høydemeter. Det er da det begynner...

Etappe 1: Viseu – Castro Daire (79 km, 1850 hm)
79 km og 1850 hm fra Viseu til Castro Daire ble en utrolig opplevelsesrik og knallhard dag på terrengsykkelen. Enorm variasjon i underlag og terreng, kjerrevei, singletrack, rullestein, grusvei, jordvei, brosteinsvei ... idylliske smale stipartier langs små elver, over klopper og akvedukter, forbi steinfjøs med flokker av brune sauer utenfor, gjennom før-industrielle landsbyer med smilende kjerringer som vinker og roper "hola" mens de legger ved i den utendørs vedfyrte bakerovnen sin. Den lengste klatringen tok oss 40 minutter i ett strekk og belønnet oss med en enorm utsikt over Viseu-regionen med fjell og åser. 

Vi fikk et forholdsvis brutalt møte med etapperitt-virkeligheten i dag. Det ble diverse små uhell som gjorde at vi havnet langt bak, blant annet kjedebrudd med påfølgende feilmontering av kjedelås, et par feilnavigeringer, en tidkrevende elvekryssing, pluss litt for høyt tempo den første timen som førte til en generell dalende kurve og krampe på slutten. 

God mat i målområdet, og det var utrolig behagelig å bare parkere sykkelen på servicestasjonen der de sørger for vask, smøring og mindre reparasjoner. Nå blir det lagmøte og snart blir det massasje før vi køyer. Morgendagen blir enda lengre og høyere...

Hedmarkslaget i grønne skoger

Etappe 2: Castro Daire – S. Pedro do Sul (86,5 km, 2500 hm)
I dag var dagen da vi skulle lære av våre feil som ble begått i går og unngå teknisk trøbbel, overivrig starttempo, feilnavigering, næringssmell eller kramper på slutten... 
Figur 6 Morgenstemning i Castro Daire

Vi våknet til blå himmel og dis over grønne, skogkledde åser utenfor hotellet. På sykkelservice hadde de vasket, smurt og reparert syklene, skifta bremseklosser for Kristian, bytta felgbånd på fremhjulet mitt som lakk luft i går, og stramma mutteren på bakramma som bare så vidt hadde hengt på plass. Oppvarmingen ble sykkelturen fra hotellet tilbake til gårsdagens målområde, som fungerte som startområde i dag. 

Masterbil første 2 km, før feltet ble sluppet løs inn i løypa på 85,5 km og 2.500 hm. Løypeprofilen ser litt ut som ryggen på en kamel med to store, bratte pukler, og det ble to skikkelig lange, seige klatringer. Om utsikten vare episk i går, så var den både episk, storslått, breathtaking og awesome i dag. 

Og de to påfølgende nedkjøringene er det desidert råeste jeg noen gang har opplevd på sykkel. Den første var 8 km sammenhengende nedover som starta med særdeles grov og humpete "veg" full av skråliggende skiferheller som stakk opp, og som nok aldri hadde sett et traktordekk. Vi slapp godt på, og bare håpte at dekk og ramme skulle holde ut ristinga. Heldigvis holdt både Scalpelene, Rocket Ron-dekka og bremseklossene ut den voldsomme ristinga. 

Full fart gjennom hogstfelt

Den bakre pukkelen var litt lavere enn den fremre, men nedfarten ned mot kamelens hale og rittets målområde var ikke noe dårligere enn den første. Den kan kanskje sammenlignes med de aller kuleste nedkjøringene på UltraBirken de siste årene, som f.eks. fra sørover fra Nevelfjell og nord-vestover fra Hitfjell mot Pellestova, bortsett fra at her kom ALLE på én gang som perler på en snor. 

Og det beste av alt var at vi klarte å følge planen og ta lærdom av gårsdagens miserable tabber. Vi holdt farten jevn i starten og i de lange klatringene, Utstyret holdt, og vi ble belønnet med en fin 5. plass av 22 lag i M40. 

Og 50-årsklassen? Den trenger jeg ikke å nevne en gang. 

Etappe 5 Dronningetappen – S. Pedro du Sul (96,5 km, 3150 hm)
Sykkeluttrykket "Dronningetappe" er hentet fra sjakkverdenen og brukes om den lengste, hardeste og mest prestisjefylte etappen i et flerdagers etapperitt. Portugal MTBs dronningetappe utspilte seg i dag, og jeg synes den fortjener denne tittelen. Etappen var 96,5 km lang og høyden som skulle bestiges var på til sammen 3.150 høydemeter. 


I går hadde arrangøren bestemt av menn over 50 år ikke fikk lov til å sykle hele etappen, og at tidtakingen ble stoppet på siste matstasjon etter drøyt 60 km. Så det var jammen bra jeg stiller i klasse M40, for det hadde vært en gedigen skuffelse å bli stoppet før den siste morsomme nedkjøringen på 800 hm ned mot mål. He-he. Kristian observerte også at et par av "Danger"-skiltene som varslet om farlige partier var plassert før en motbakke - Det sier litt om terrenget vi syklet i ... 

I tillegg til været - som i dag var sol fra blå himmel som resulterte i sylskarpe skiller mellom solbrent rød og vinterblek, melkehvit hud, midt på låra og overarmene - er det diverse ting som er forskjellig fra opplevelser på norske terrengritt. Rett etter at startskuddet går, er det en kakafoni av roping og hoiing på diverse iberisk-latinske språk og dialekter. Dette kan være litt enerverende for oss sindige nordmenn. Navna på deltakerne er selvsagt også ganske eksotiske, og det er første gang jeg har konkurrert med Esmeraldo og Jesus, hvis fulle navn er Jesus Rosa, og han har følge med José Rosa. Maria har jeg ikke sett noe til... 

Det er vanskelig å plukke ut bare noen få av de mange inntrykkene vi sitter igjen med etter etappen. I går var klatringene lange, men i dag var de lange OG bratte. Den første lange motbakken tok oss ca. 35 minutter og hadde en gjennomsnittlig stigningsgrad på 15 %, med opp til 29 % på det bratteste. 

Jeg sendte takknemlige tanker til min far som i min barndom stadig dro meg med opp på noen av de bratteste fjelltoppene på nordvestlandet, som Rotsethornet, Kolåstinden, Matøskja og Lodalskåpa. Det var god barnelærdom å ha innabords når de tunge tankene prøvde å overtale meg til å gi opp, og sola steikte og låra brant. 

Lang klatring, med steinlandsby og steinsti i bakgrunnen

Steinlandsbyer var det enda flere av i dag. Det vil si små landsbyer bestående av små bolighus, fjøs og uthus bygget i stein, med steingjerder, brolagte smug og trange gater med høns og gjess (yes!) som flakset opp foran oss. Den minste og bratteste landsbyen lå innerst i en trang og bratt elvedal. Veien inn og ut av landsbyen var bygget av kampesteiner som var blankskurt av vær og vind og århundrers ferdsel. Litt regn på disse kilometerne ville omdannet stien til en rutsjebane som du ikke ønsker å falle utfor... Takk og lov at det ikke regnet i dag. 

Sluttiden vår ble 6:24 som holdt til 5. plass i M40, og vi klatret 1 plass opp fra 6. til 5. i sammendraget. I morgen blir det "hviledag" da vi kan sove en halvtime lenger enn vanlig og det blir bare 30 km sykling. Herlig! 

Link til aktiviteten på Strava: 
https://www.strava.com/activit...

Etappe 4 – rundbane i Vouzela, 3x10 km, 840 hm 

Gjørmebad

Noe av det mest imponerende med denne portugisiske MTB-opplevelse er den store variasjonen fra etappe til etappe. I går suste vi langs tagliatellelignende veier høyt oppe på snaufjellet blant durende vindmøller, støvete steinfjøs og tørre tornekratt i over 6 timer. I dag syklet vi tre runder i en rundløype på bare ca. 10 km i og rundt byen Vouzela. 

Løypa gikk for det meste i frodige, grønne omgivelser inn og ut av skogholt, over grønne jorder, langs ferske hogstfelt, gjennom gjørmehull, over små broer og ei 20 meter høy bru som ligger midt i byen. Det var fortsatt rett opp og rett ned, men bakkene i dag varte bare 5-10 minutter før vi fikk suse nedover igjen, og etter 1 time og 26 minutter var dagens anstrengelser over. 

Runding på toppen av rundbaneløypa

Stemningen i laget var naturlig nok svært lettet og fornøyd etter at vi hadde fullført dronningetappen i går uten uhell av noe slag. Middagen på det nye hotellet vårt, Inatel, var også lekker, og vi unte oss til og med en øl til maten, og serveringsdama flirte litt av oss da vi ville betale for ølen – den var selvsagt inkludert i måltidet. Ikke så selvsagt for oss 2 nordmennene som er vant til å måtte punge ut i dyre dommer for edle dråper på restaurant. 

Etappen i dag ble gjennomført uten større problemer. Dronningetappen hadde nok satt et visst preg på beina på oss begge, og kanskje mest hos lagets yngstemann, som ikke var helt sjakk-matt, men slet litt i de bratteste kneikene. Plasseringen ble nr. 7 i M40 dag, 10 sekunder bak 6. plassen, men vi beholder 5. plassen i sammendraget, og har 15 minutters forsprang ned til 6. plassen.

Ellers må vi takke servicemann Fredrik som følger den tredje norske deltakeren her nede, Hildegunn Gjertrud Hovdenak, for langing av flasker og gel ved passering i dag. Det var til god hjelp i varmen! 

I morgen blir det 70 km og 1800 høydemetre, og hovedmålet er å gjennomføre på en sikker måte og beholde 5. plassen i GC ved å kjøre jevnt og kontrollert, og disponere kreftene så vi har trøkk og watt både i quadriceps og gluteus maximus helt til siste slutt.

Etappe 4:  Vouzela – Terma, S. Pedro do Sul (70 km, 1850 hm)

Familiebilde på brua i Vouzela

Dagen startet med oppstilling for fotosession av alle deltakerne på lang, lang rekke på den høye brua over byen, med fotografer og dronekameraer. 20 grader og sol, og en 70 km lang rundtur i området ventet oss. Beina føltes bra etter en lang og rolig ettermiddag i går, så vi hadde god driv i de bratte bakkene de første 5 km. 

Etter hvert gikk tempoet noe ned, men vi holdt trøkket jevnt og trutt. Et par ganger hadde vi los på laget som ble nr. 3, men vi lot dem gå for å sikre 5. plassen som planlagt. Så rittet endte altså med en "high five" på 5. etappe: 5. plass på etappen og 5. plass sammenlagt, og vi er særdeles fornøyde både med plasseringen, og ikke minst med å ha fullført rittet og nådd målet vi satte oss for over et halvt år siden og har hatt som treningsmål hele vinteren. 

I mål var det som vanlig flott servering med pasta, frukt, potetgull, cola og restitusjonsdrikk. Etter 3 glass cola og en halv pose potetgull hørte jeg at speakeren annonserte at vinnerne av Master 50 kom i mål. De var visst veldig fornøyd med resultatet sitt... hehe. 

Opplevelsene og inntrykkene vi sitter igjen med er mange, og litt uoversiktlige nå etter det store fellesmåltidet med masse deilig mat og drikke. Men én ting vi definitivt kan konkludere med, er at dette var "AWESOME" og kan anbefales for alle bra trente terrengentusiaster! 



Aktivt ritt? Prøv Fana 3 Dagers!

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 11. Mai 2018

Foto: Landevei

Vi du sykle aktivt ritt?
Fana IL Sykkel arrangerer Fana 3 Dagers  for 4. gang - et etapperitt med 4 etapper over 3 dager i pinsen. 

Rittet er rankingritt for alle klasser (også senior og veteran), og er et av de beste aktive rittene i landet. Fana IL Sykkel håper at flest mulig vil ta turen til Bergen og Osterøy for å være med å skape sykkelfest. De håper også at flere seniorer ønsker å prøve seg i disse løypene denne pinsen. 

 Du finner mer informasjon om rittet, løypene og rittlengder på www.fanail.no/sykkel og på https://www.facebook.com/events/1634995883220130/. Se etter Rytterinformasjon. Påmeldingsfrist er 13. mai.

Nytt i år er at det er satt opp gul ledertrøye i klassene M/K 13/14, 15/16 og junior. 

Du kan lese om en rytters opplevelse av rittet i 2016 på Landevei.no



Ny sykkelbil

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 5. Mai 2018

Slik ser den nye Ford Mondeoen til OIL Sykkel ut. Tusen takk til våre bilsponsorer som gjør det mulig å serve rytterne våre på ordentlig vis til og med 2020-sesongen.

Det er Morten Olsen som står for den daglige driften av bilen. Foreløpig bilkalender ser slik ut:

5.-6. mai: Sundvollen / og Ringerike GP. OIL stiller juniorlag.

8. mai: Tøff tirsdag Ilseng

12.-13. mai: Sandnes NC landevei. 

15. mai Tøff tirsdag Jessnes-Gåsbu

25-27. mai: Tønsberg 3-dagers

29. mai: Tøff tirsdag Stange kirke

9.-10. juni NC landevei Ottestad Gylne Gutuer yeah.. 

17-22. juni: NM 

Videre:

U6 landevei 
NC landevei  første helg i AUG
Junior elite Birken



Løypevakter til Tour of Norway lørdag 19/5!

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 20. Apr 2018

Løypevaktposisjonene ved Gåsbu og St. Mikaels Veg

Tour of Norway har bedt oss om å stille 41 løypevakter og 2 flaggvakter (midtrabattvarslere) på 4. etappe av Tour of Norway lørdag 19. mai.

OIL har fått tildelt delen av traséen mellom Hørsand og krysset Mørkvedvegen/Furnesvegen nede i Brumunddal (BSK tar seg av runden i Dala mellom oss og målgang i Brumunddal). Rittet skal oppom Gåsbu og følger så Bjørgedalsvegen. 

Hver post skal bemannes i ca. 1 t 20 m, den første på Hørsand 15:10-16:22 og den siste i Brumunddal 16:01-17:24.

Ta løypevaktkurset om du ikke har det! Du kan også stå løypevakt om du har fullført kurset for Stasjonære vakter.

Meld fra til Kjetil Haaland på e-post kbwhaaland@gmail.com om du vil bidra til inntekter for klubben. Vi tjener 8600,- på dette oppdraget. Du får link til posten du skal bemanne på e-post fra Kjetil (det er lov å komme med ønsker når du melder deg), og du møter direkte på post innen klokkeslettet du har fått tildelt. Enkelt og effektivt.




Ådne Holter sykler Paris-Roubaix

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 3. Apr 2018

Foto lånt av FFWDwheels.com

Ikke før har vi kommet over de aldersbestemte landslagenes supre innsats i Gent-Wevelgem og Ronde van Vlaanderen før bekreftelsen på utmerket kapteinsarbeid kommer: Ådne får fornyet tillit fra landslagsledelsen på juniorutgaven av Klassikernes Dronning Paris-Roubaix søndag førstkommende.

Her kan dere se de 110 km junior herrer skal skrangle seg over. Riktignok mangler den beryktede Arenbergskogen, men Carrefour de l'Arbre med Hushovdsvingen er ikke et hakk bedre.

Ådne er elev ved NTG Lillehammer og sykler derfor i LCK-drakt. Men: Hjemme er fremdeles i Sandvika i Ottestad.



Landeveistreningen 3/4 avlyses

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 3. Apr 2018

Foto: Gaute Nøkleholm

Temperatur og føreforhold tvinger oss til offisielt å avlyse dagens fellestrening på landeveien. Vi setter sikkerheten først.



Dag Schartum-Hansen valgt inn i NCFs styre

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 11. Mar 2018


På Norges Cykleforbunds ting i 10-11/3 ble vår egen Dag Schartum Hansen valgt til 2. visepresident i forbundets nye styre.

Dag måtte i kampvotering, men tinget valgte å følge valgkomiteens innstilling. Nyvalgt president i NCF Jan-Oddvar Sørnes (Bodø CK) holdt før valget av 2. visepresident et innlegg hvor han fortalte om den gode tonen han og Dag allerede har oppnådd seg imellom etter at valgkomiteens innstilling var klar for noen uker siden, og uttrykte sin støtte vår manns kanditatur. 

For OIL Sykkel er det en ny milepæl å være representert i styret i NCF. 

Vi gratulerer Dag med utnevnelsen!




Ådne Holter på landslaget!

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 2. Mar 2018

Cool kid Ådne Holter hilser kjentfolk langs vægen; Gylne Gutuer, 10. september 2017. Foto: Eivind Flensborg

Vel har vi lånt Ådne Holter, som er elev ved NTG Lillehammer, bort til våre gode venner i Lillehammer CK, men han er ikke mindre Ottestadgutt for det! 

25. mars kjører Ådne juniorutgaven av klassikeren Gent-Wevelgem i Belgia sammen med fem andre uttatte på Morgendagens Helter-landslaget. Vi gratulerer og ønsker lykke til på den flamske brosteinen.

Les mer om uttaket hos Cykleforbundet.



Medlemsmøte

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 2. Mar 2018

Tid: 13. mars kl. 19.00-21.00

Sted: Auditoriet, Kjonerud kompetansesenter  (IBM-bygget)


Agenda:

  1. Gjennomgang av årsberetning og regnskap 2017
  2. Behandle budsjett 2018, herunder fastsette årlig treningsavgift
  3. Orientering/diskusjon om status i sykkelgruppa
  4. Orientering om valg – valg av styre
  5. Innkomne saker

Sakspapirer leveres ut på møtet.

Møt opp og finn ut mer om hva som rører seg i sykkelgruppa!



Gylne Gutuer blir UCI 1.2-ritt 2. september

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 22. Feb 2018

Truls Korsæth driver med blodig kne vinnerbruddet på Karl Johan i 2016. Foto: Zuperdehlie | Kåre Dehlie Thorstad

Det blir internasjonal ritthelg i innlandet i månedsskiftet august/september. Den gode sykkelsponsor Uno-X hadde en idé på sensommeren, Lillehammer CK og OIL Sykkel tente på idéen, NCF støttet den, og søknad ble sendt til UCI lenge etter den egentlige fristen. Søknaden ble godkjent!

Dette er Uno-X Development Weekend: Tre UCI Europe Tour cat. 1.2-ritt helgen 31/8-2/9. Lillehammer CK tar seg av fredagen (temporittet Hafjell GP) og lørdagen (den bakkete fellesstarten Lillehammer GP), og OIL Sykkel tar seg av søndagen. OIL Sykkel lager som kjent Norges tøffeste sykkelritt med Norges stiligste rittnavn i Norges vakreste kulturlandskap.


Traséen på UCI 1.2-versjonen av Gylne Gutuer blir annerledes enn Norgescup-versjonen. Vi starter med å sende feltet fra Stange til Tangen og nesten til Gata, hvor det tar til venstre og får den første smaken av grus på Måsån, sist brukt motsatt vei i 2014. Etter Måsån drar feltet nordover til Korsbakken og Romedal sentrum hvor vi kjører en 12,1 km lang sløyfe med fire gutuer som vi også brukte i 2016: Brynsåsvegen-Åsvegen, Brynsvegen, Husegutua og Busvolgutua. 

Tilbake i Romedal sentrum kjører vi sydover samme vei som vi kom nordover (med Måsån samme vei som i 2014) til Tangen. Nordover mot Stange blir det så en avstikker på en helt ny gutu, 6900 m lange Vardebergveien. På Solheim møter feltet den åttende gutua, kombinasjonen Nøkleholmgutua-Jernbanegata som vi kjørte for første gang på NC3 Gylne Gutuer 10. juni 2018. 

Tilbake på Tingvolltorget etter 84,5 km blir det fire runder i en litt kortere 20,5 km rundløype enn den på 23,4 km som vi introduserte på NorgesCuprittet i 2017. Det er 8,7 km grus på hovedrunden, og den er tradisjonen tro innom Bilit-krysset (også kjent som Truls Korsæths hjørne) og går igjen nedom Staur gård og over tunet på Søndre Elton gård. De fem gutuene i hovedrunden er Hommerstadgutua, Truls Korsæth's Corner (vi er blitt så internasjonale nå), Staur til Søndre Elton, Valentinogutua, og Karl Johan.  

Totallengden er 165,1 km pluss 1,1 km nøytral sone. Starten fra Tingvolltorget er klokka 1040. Rittet er tibake på Stange ca klokka 1240 og målgang er stipulert til klokka 1445. TV2 Sportskanalen sender direkte fra klokken 1310.

Hvem skulle trodd da vi - fordi det kunne være gøy - arrangerte Gylne Gutuer for første gang i 2011 som klubbritt, at rittet skulle få internasjonal status i 2018? 

UCIs kalender med Gylne Gutuer 1.2 2. september

Hele traséen på Ride With GPS



E-læringskurset for løypevakt sykkel er klart!

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 17. Feb 2018

Læreprogrammet er utviklet og driftes på Norges Idrettsforbunds standard e-læringsplattform. For å komme inn på kurset går du til «Min idrett» og logger deg på.

Påmeldingsguide finner du her.

Hensikten med kurset er å gi løypevaktene en god trafikkforståelse og kunnskap om trafikksikkerhet.

Løypevaktens hovedoppgave er å yte service og gi informasjon til rittdeltakere og publikum. Løypevakten kan også plasseres på strategiske plasser for å skape oppmerksomhet og således skape bedre trafikkflyt. Standard arbeidsutrustning er synlig vest, gult flagg og fløyte. Løypevakten dirigerer ikke trafikk.

Hvem kan bruke løypevakten?

Mange ritt vil ha nytte av å utdanne løypevakter. Tour of Norway bruker for eksempel mange løypevakter i gjennomføringen av sitt arrangement, og de har spurt OIL Sykkel om vi kan hjelpe til lørdag 19. mai. Vårt eget Gylne Gutuer har også behov for løypevakter som veiledere for øvrig trafikk siden store deler av traséen er enveisstyrt med skilting. Turritt som Hamarrittet vil ha særdeles stor nytte av slike vakter med tanke på at deltakerne i all hovedsak skal følge trafikkreglene. 

Hvem kan bli løypevakt?

All ungdom som har tatt trafikalt grunnkurs, eller alle personer over 18 år.

Tar du utfordringen?

Sykkelgruppa i Ottestad IL trenger deg!



AVLYST! Løypevaktkurs 25. januar

Postet av Ottestad IL - Sykkel den 18. Jan 2018


Vi trenger flere godkjente løypevakter!

Uten godkjente løypevakter kan vi ikke arrangere sykkelritt i 2018. For å kunne bli løypevakt må du være fylt 15 og ha trafikalt grunnkurs, eller være over 18, og så må du ta dette løypevaktkurset. Kurset har ingen avsluttende test.

Løypevaktens oppgave er å yte service og gi informasjon til rittdeltakere og publikum, og skal med andre ord ikke regulere trafikk.
Vi oppfordrer våre ungdommer med trafikalt grunnkurs, samt de over 18 som vil hjelpe å lage sykkelritt, men som ikke er komfortable med å styre øvrig trafikk å ta dette kurset.  

Logg deg inn på https://mi.nif.no/ og følg denne oppskriften (Word) for å melde deg på. 

Kurset heter Løypevaktkurs 1 Sykkel, Idrettsaktiviteter/Sykkel - Stange 25.01.18. Kurset starter klokka 1800 på klubbhuset, varer i to timer, og ledes av Bjørn Ruud og Kjetil Haaland.

Manglende interesse gjør at vi må avlyse dette kurset.

...

Dere som liker å styre trafikk får et annet kurs, Stasjonær vakt, i løpet av senvinteren og tidligvåren.